A continuació reproduïm el text de la moció:
El Grup Municipal Socialista en nom de les Joventuts Socialistes de Catalunya, presenta al Ple d’aquesta Corporació del 31 de gener de 2020 la següent moció:
MOCIÓ EN FAVOR DE LA MILLORA DELS PREUS I TAXES UNIVERSITÀRIES I PER UN RETORN DEL TALENT JOVE A LLEIDA.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Les persones joves han estat afrontant múltiples reptes com els contractes de lloguer abusius, l’elevat cost de la formació, la precarietat laboral o la manca d’oportunitats que han fet disminuir l’emancipació jove en la última dècada segons el “Observatorio de Emancipación” i l’ “Observatori Català de la Joventut”. Tot i la progressiva millora dels indicadors d’ocupació, des del tercer trimestre de 2014, la taxa d’emancipació no supera el llindar del 25% a Catalunya i se situa, mantenint la tendència a la baixa dels darrers trimestres de 2019, al 23,5%. En molts casos aquests reptes han obligat a abandonar la ciutat de Lleida i emigrar en busca de noves oportunitats.
Un dels reptes que té la joventut catalana és afrontar els preus i les taxes universitàries, les xifres més altes de tot el país. Aquesta situació pot posar en risc la igualtat d’oportunitats d’accedir als estudis superiors. Les universitats públiques catalanes pateixen dificultats des de l’any 2012 a causa de la reducció del 30% del finançament públic i de l’increment fins al 66% de les taxes i els preus universitaris. El conjunt de la comunitat docent i estudiantil ha manifestat reiteradament la voluntat de solucionar aquesta situació, exigint en primera instància, una rebaixa d’aquestes taxes.
Així doncs, el 26 de juny de 2019 s’aprova en Ple del Parlament de Catalunya la Moció 97/XII on s’insta al govern a assolir una reducció aproximada del 30% de les taxes i els preus universitaris per al curs 2019-2020, entre d’altres. Però, malauradament, aquesta reducció acordada pel Ple no s’ha aplicat al curs 2019-2020, ja començat.
D’altra banda, davant la necessitat de l’actual govern de la Generalitat per presentar uns pressupostos per a l’any 2020, ens veiem obligats a recordar els acords aprovats per la majoria de la cambra del Parlament de Catalunya, fruit de les reivindicacions de la comunitat universitària.
L’educació pública i de qualitat, ha de garantir la igualtat d’oportunitats d’aquells i aquelles que hi volen accedir. Per aquest motiu, la reducció de taxes ha de continuar fins a arribar a un cost de matrícula dels títols oficials de grau i de màster similar al de la mitjana dels països de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE).
Per altra banda, un altre repte al que la joventut s’enfronta és garantir una ocupació de qualitat. L’atur juvenil és encara del 19% entre menors de 30 anys segons l’Enquesta de Població Activa, i les condicions laborals cada cop més precàries, doncs el 51,2% dels i les joves assalariades tenen un contracte temporal. A més, els més joves també estan ocupats majoritàriament en el sector serveis (83,7% dels joves ocupats i el 74,7% de les persones de 30 anys i més). Cal destacar també una important fuita de talents, segons l’informe “Joves emigrants Agost 2018” de l’Avalot només a la demarcació de Lleida en el període de 2009-2018 es va registrat un increment del 44,98% de lleidatans i lleidatanes entre 15 i 34 anys que van emigrar en busca d’una sortida cap a l’emancipació.
ACORDS
PRIMER.- Instar al Govern de la Generalitat de Catalunya a la reducció del 30% de les taxes i els preus universitaris a partir del curs 2020-2021 i d’aquesta manera complir amb el mandat del Parlament de Catalunya.
SEGON.- L’Ajuntament de Lleida endegarà un Pla de promoció del retorn dels talents joves dintre del nou pla estratègic de joventut del 2020-2024 . Y que compti amb facilitar la comunicació per recuperar la vinculació amb la ciutat, ajuts a l’emancipació i facilitar la incorporació a empreses lleidatanes o la creació d’empreses pròpies.