En aquest article, Hacia otra economía: la búsqueda de nuevas métricas (EFC, 30-11-2021), el professor Carles Manera exposa les reflexions de fons en les que basa la seva recerca en curs sobre una mètrica més enllà del PIB que permeti no només descriure quantitativament el creixement econòmic sinó obtenir una millor comprensió de la naturalesa d’aquest creixement, incorporant-hi tant les variables biofísiques que el fan possible com els impactes o externalitats negatives que provoca.
El nucli d’aquestes reflexions té, per tant, a veure amb la necessitat indefugible d’incorporar a l’anàlisi del creixement la base material de tot procés econòmic, és a dir els recursos naturals. Una incorporació que l’autor fa de forma original mitjançant la perspectiva de la llei de l’entropia, el que el porta un pas més enllà de les teories ja molt desenvolupades del metabolisme econòmic que comptabilitzen els fluxos de materials i energia utilitzats pels sistemes econòmics.
Així, de la mateixa manera que ja disposem d’un indicador sintètic sobre el grau de desenvolupament humà (l’IDH de les Nacions Unides) per orientar el creixement econòmic cap al progrés social, necessitem un indicador sintètic més enllà del PIB que ens permeti avaluar i corregir, si escau, el cost natural intrínsec d’aquest creixement per orientar-lo cap a la sostenibilitat ambiental.
C.M.J.
Carles Manera Erbina (Palma de Mallorca, 1957) és catedràtic d’Història i Institucions Econòmiques a la Universitat de les Illes Balears. Doctor en Història per la Universitat de les Illes Balears i doctor en Ciències Econòmiques per la Universitat de Barcelona, és també actualment conseller del Banco de España. Fou conseller socialista d’Economia i Hisenda del Govern de les Illes Balears (2007-2011) i president del Consell Econòmic i Social de Balears (2017-2020).
La búsqueda de nuevas métricas – Manera, C. (Economistas Frente a la Crisis, 30-11-2021)