Actualitat

«El català no es toca. L’autogovern de Catalunya no es toca »

24 octubre 2026

El president de la Generalitat i primer secretari del PSC, Salvador Illa, ha reivindicat el compromís dels socialistes i de Pedro Sánchez amb Catalunya i ha demanat confiança en la seva trajectòria davant les eleccions del 29 de novembre. «Qui no ha fallat mai a Catalunya? Qui ha estat sempre al costat de Catalunya? Qui ha tingut clar que Catalunya també es defensa des del Congrés dels Diputats i des del Senat? Els socialistes, Pedro Sánchez, Marc Lamuà i totes les companyes i companys que són aquí», ha afirmat durant l’acte de presentació de la candidatura del PSC per Girona, en què també han intervingut la consellera i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, i el cap de llista al Congrés, Marc Lamuà.

Illa ha comparat la decisió electoral amb el moment de llançar l’últim penal d’una final: «El penal decisiu l’ha de tirar el veterà que no falla mai». Ha remarcat que Catalunya tornarà a ser decisiva, com ja ho va ser el 2023, i ha demanat que s’expressi amb una veu clara a favor de continuar avançant, de les institucions democràtiques i dels drets socials. «Catalunya serà decisiva i ha d’estar a l’altura», ha assegurat.

El primer secretari ha assenyalat que en aquestes eleccions hi ha dues alternatives: un govern progressista encapçalat per Pedro Sánchez que reconegui la realitat plural d’Espanya o un govern de Feijóo i Abascal. «No plantegen una alternativa conservadora, sinó una involució la primera víctima de la qual seria l’autogovern de Catalunya», ha advertit. En aquest sentit, s’ha adreçat directament als dirigents del PP i de Vox: «El català no es toca. L’autogovern de Catalunya no es toca».

Illa ha defensat l’habitatge i les pensions com a drets, així com una sanitat pública i universal, davant dels qui volen convertir les necessitats de la ciutadania en un negoci. «El gran diner contra la gent», ha resumit, tot denunciant els interessos econòmics que s’oposen a l’augment del salari mínim, a la regulació dels lloguers i al sistema públic de pensions.

En matèria d’habitatge, ha reivindicat la intervenció pública per garantir que la ciutadania pugui accedir a una llar i ha rebutjat les campanyes que qüestionen els límits als preus del lloguer. «S’intervé un mercat quan no funciona», ha remarcat. També ha defensat el sistema públic de pensions com «l’exercici més bonic, preciós i efectiu de solidaritat intergeneracional» i ha criticat els discursos que generen por per obrir la porta a convertir-lo en un negoci privat.

El primer secretari també s’ha adreçat a Junts per Catalunya per qüestionar la seva equidistància davant les alternatives del 29 de novembre. «O estàs amb la democràcia o amb l’autoritarisme. O amb l’habitatge com un dret o com un negoci. O amb la defensa del sistema públic de pensions o amb les pensions com un negoci», ha afirmat. «No pots ser al mig. La ciutadania ho ha de decidir», ha afegit.

Illa ha destacat, així mateix, la dimensió europea dels comicis en un context de creixement dels plantejaments autoritaris. Ha defensat una Europa federal que posi en valor allò que uneix la ciutadania i ha reivindicat les institucions democràtiques com l’instrument perquè la gent tingui veu i pugui transformar i millorar la societat.

Davant dels insults i dels intents de posar en dubte les regles del joc democràtic, ha demanat una campanya basada en el respecte als adversaris i en els arguments. «Us demano que aquesta campanya i precampanya que comencem sigui, per part nostra, la més respectuosa que hàgim fet mai», ha assenyalat. «Tenim molts arguments per adreçar-nos a la ciutadania. No ens fa falta res més», ha remarcat.

Per la seva banda, la consellera i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha respost a les crítiques de Feijóo al model català d’habitatge defensant els recursos que es destinen a evitar desnonaments, rehabilitar habitatges i facilitar l’emancipació dels joves. «Catalunya està destinant milions d’euros a construir el parc d’habitatge públic que mai no ha tingut», ha afirmat. Paneque ha agraït a Illa la determinació de situar l’habitatge entre les primeres prioritats del Govern i de destinar-hi recursos econòmics i humans.

El primer secretari del PSC de les Comarques Gironines i cap de llista al Congrés, Marc Lamuà, ha contraposat els avenços dels governs progressistes amb les retallades dels governs del PP. «O divendres de dol o dimarts de progrés. No hi ha cap més alternativa», ha afirmat, recordant els divendres en què el Consell de Ministres de Mariano Rajoy anunciava noves retallades. Lamuà ha defensat que el 29 de novembre està en joc preservar els drets conquerits i continuar avançant: «La gent progressista i socialista d’aquest país no deixarem que, per un grapat d’escons, ens facin retrocedir cinquanta anys».