Actualitat

Pla d’ensenyaments artístics i culturals

17 juny 2022

Govern Alternatiu de Catalunya

Els ensenyaments artístics i la seva regulació han avançat molt fins al dia d’avui. La LOGSE (1990) va donar un impuls decisiu en incorporar els ensenyaments artístics al sistema educatiu, introduint-los a l’ensenyament obligatori, conferint-los una certa dimensió social, i incorporant-hi els estudis superiors. Posteriorment, la LOE (2006) va introduir una major sistematització i organització pel que fa als ensenyaments elementals i professionals de música i dansa, els ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, i els ensenyaments artístics superiors, abordant qüestions com l’accés i titulacions d’aquests ensenyaments. La LOMLOE (2020) també inclou algunes precisions sobre els ensenyaments artístics, particularment pel que fa al Batxillerat en la seva modalitat d’Arts.

En l’actualitat, existeix un consens ampli que defensa les arts com una forma de coneixement que complementa la de caràcter científic i la de caràcter humanístic, i que inclou també l’educació en la cultura visual. La dimensió artística, social i científica o tècnica que els llenguatges de les arts tenen els fan rics en les formes de viure’ls i participar-hi, atès que combinen el que és individual i el que és col·lectiu, i representen aspectes espirituals, lúdics, emocionals i, alhora, concrets i físics. Per això, el seu aprenentatge ha de col·laborar a l’educació integral de les persones.

Cal insistir en la importància d’educar perquè l’alumnat gaudeixi de les diferents manifestacions artístiques, per la qual cosa s’ha de considerar que el gaudi no es limita a una qüestió únicament estètica, sinó que també consisteix en la satisfacció de comprendre i de poder opinar sobre els espectacles o les obres artístiques. En aquest sentit, cal considerar que l’educació bàsica és fonamental per a l’actitud i la formació enfront de la cultura, l’art i la creació cultural i artística per part d’infants, joves i adults i, en certa manera, col·labora a l’orientació i la descoberta dels interessos d’aquests.

El Govern Alternatiu de Catalunya presenta aquest Pla d’ensenyaments artístics i culturals a Catalunya, que analitza la situació actual i preveu diferents línies d’acció