PSC

Idiomes: Cercador:
|Cerca avançada

Polítiques de les Dones -  Actualitat

Menú intern: Cerca de Notícies
14/12/2009

El Govern impulsa un programa pioner per aconseguir una orientació laboral i professional en igualtat entre els nois i noies

• El projecte Ni més ni menys iguals vol fer reflexionar a l’alumnat sobre els tòpics que vinculen unes professions als nois i unes altres a les noies d’acord amb els rols socials
• L’objectiu és promoure la cultura de la igualtat d’oportunitats i sensibilitzar els joves
• S’enviaran materials didàctics a més de 1.200 centres d’Ensenyament Secundari, Batxillerat i FP de Grau Mig públics i concertats i es beneficiaran directament més de 113.000 alumnes
• Les dades indiquen que els nois aposten majoritàriament pels estudis tècnics mentre que les noies s’especialitzen més en les àrees d’humanitats i ciències socials i de la salut

anar al menú

Per compartir has de fer click en un d'aquests enllaços:

El conseller d'educació, Ernest Maragall, i la consellera de Treball, Mar Serna, i , han presentat avui a l’Institut Ernest Lluch de Barcelona el programa Ni més ni menys iguals, una iniciativa pionera per treballar la orientació laboral i professional no sexista entre els alumnes d’Ensenyament Secundari Obligatori (ESO) –3r i 4t-, Batxillerat i Formació Professional de Grau Mig públics i concertats d’arreu de Catalunya.

Aquesta iniciativa és fruit d’una col•laboració entre els Departaments de Treball i d’Educació per formar l’alumnat en igualtat d’oportunitats i parteix del convenciment que, per aconseguir una tria laboral no sexista i lliure, és imprescindible mostrar i fer evident que encara no hi ha un accés igualitari a totes les possibilitats d’estudis i que, per tant, la sensibilització i la presa de consciència són el primer pas cap a la igualtat efectiva i l’aprofitament del talent de totes les persones.

El sistema educatiu ha avançat en temes de coeducació. Tot i això encara hi ha certa concentració de noies i nois en determinades àrees i branques de coneixement. Les dades mostren que els nois aposten majoritàriament pels estudis tècnics mentre que les noies s’especialitzen més en les àrees d’humanitats i les ciències socials i de la salut.

En aquest sentit, segons dades del Departament d’Educació, les dones són el 54% en el Batxillerat a Catalunya, tot i així representen només el 19% en la modalitat de Tecnologia. En canvi representen el 70% en Arts, el 60% en Ciències de la Naturalesa i de la Salut i el 63% en Humanitats i Ciències Socials.

Respecte a la Formació Professional de Grau Mitjà a Catalunya, els nois són el 59% dels alumnes matriculats però són menys del 30% en els cicles d’Administració i ni tan sols arriben al 10% en els d’Imatge personal i Serveis socioculturals a la comunitat. Per contra, gairebé el 90% dels alumnes en cicles formatius d’Informàtica; el 95% en els d’Edificació i Obra civil o Fusta i moble; i el 98% en els d’Electricitat i electrònica, Fabricació mecànica, Manteniment i serveis a la producció o Manteniment de vehicles autopropulsats són nois.

La situació tampoc varia a la Universitat. Segons dades estadístiques de la Enseñanza Universitaria, als centres universitaris del conjunt de l’Estat el 54% de les persones matriculades són dones. D’aquestes el 74% es concentra en Ciències de la salut, el 63% en Ciències socials i jurídiques, el 62% en Humanitats, el 59% en Ciències experimentals i només el 27% en carreres tècniques.

Davant d’aquesta realitat i per sensibilitzar a l’alumnat en la tria dels seus estudis, Treball i Educació han elaborat el programa Ni més ni menys iguals. Durant el curs escolar 2009 - 2010 s’enviarà tot el conjunt de materials a més de 1.200 centres d’Ensenyament Secundari, Batxillerat i Formació Professional, públics i concertats d’arreu de Catalunya, que beneficiaran a més de 113.000 alumnes.

Aquest projecte, que enguany es posa per primer cop en marxa, tindrà continuïtat en els propers cursos. Per complementar el programa, el curs 2010 – 2011 Treball i Educació tenen previst oferir formació específica al professorat per tal que aquest disposi de més eines per treballar l’orientació laboral en igualtat.

Els materials que s’han elaborat ofereixen un conjunt d’experiències –que han de ser desenvolupades per l’alumnat- dirigides a la transmissió de valors d’igualtat i a superar les limitacions per raons de gènere amb què es troben noies i nois a l’hora d’escollir els seus estudis i la seva tasca professional.

Aquests materials es poden treballar de tres maneres diferents: a l’hora de tutoria, a les diferents matèries (matemàtiques, llengua, socials, entre d’altres) i de forma individual.

Els instituts rebran una capsa on trobaran un CD amb tots els continguts del programa així com informació útil pel professorat. També trobaran 3 jocs de cartes amb els quals podran treballar i fer reflexionar els alumnes sobre l’orientació laboral en igualtat.

Els materials es divideixen en 3 experiències. La primera és “Noies i nois a l’educació: Diagnosi d’algunes diferències”. L’objectiu és aconseguir que l’alumne visualitzi les diferències existents en la tria de branques de coneixement en diversos nivells d’estudis entre noies i nois mitjançant un senzill joc de xifres i de veritat o fals.

Per exemple, en el joc de veritat o fals cada carta té un tòpic -com per exemple que els nois són millors en matemàtiques i ciències o que a les noies els interessa menys que als nois la tecnologia – i els alumnes han de dir si és veritat o fals. Aquesta activitat la poden complementar fora de l’aula elaborant l’arbre laboral de les seves famílies o bé fent una enquesta laboral del barri on viuen perquè es facin visibles les diferències en els estudis i professions d’homes i de dones.

“Nois i noies en societat: existeix la igualtat” és la segona experiència que vol fomentar la reflexió crítica dels alumnes davant les situacions de desigualtat entre homes i dones i que comprenguin la necessitat de canvi. En aquest cas els alumnes tenen un joc de cartes amb diferents dones científiques i es tracta que els nois i noies aparellin aquestes dones amb les seves contribucions a la societat. Aquesta activitat la poden complementar fora de l’aula elaborant per exemple la graella de les feines de casa per veure com es reparteixen.

La darrera experiència és “Noies i nois, fent camí cap a la igualtat” i vol preparar els alumnes perquè prenguin consciència sobre les nombroses activitats que pot realitzar un i altre sexe, tot donant suport a l’ampliació de les seves expectatives de futur, des d’una perspectiva igualitària.

El joc principal consisteix en què els alumnes s’imaginin que acaben d’arribar a una illa deserta i que caldrà organitzar-se per crear una nova societat per sobreviure durant un temps. L’alumnat haurà de fer una distribució dels rols a assumir i necessitats a cobrir en qualsevol situació. L’objectiu és que s’adonin de que cal construir una societat més equilibrada i igualitària, on es pugui aprofitar plenament el talent de nois i noies.

Font: Generalitat de Catalunya

Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC-PSOE) - Nicaragua 75-77 - 08029 Barcelona - 93 495 54 00 - www.socialistes.cat - Publicació digital controlada per Nielsen/OJD