PSC

Idiomes: Cercador:
|Cerca avançada

L'actualitat del PSC

Menú intern: Cerca de Notícies
13/10/2009 Notícia a El Periódico

La protecció del túnel de la Sagrada Família compleix de sobres les normes

Les obres de la contenció de 41 metres de fons travessen Sardenya i arriben a la façana de la Glòria

Els 16 pilons perforats dels 120 previstos només es desvien 20 centímetres dels 82 que permet la UE

anar al menú

Per compartir has de fer click en un d'aquests enllaços:

Font:

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=652274&idseccio_PK=1022

Paraules clau:

RAMON COMORERA
BARCELONA

Les obres del túnel de l’AVE, ara sí, han arribat literalment a les portes de la Sagrada Família al carrer de Mallorca. Divendres passat, empleats de Sacyr, la constructora que executa la galeria de la Sagrera a Sants, van treballar per primera vegada a l’illa del temple per treure la parada de bus de la cantonada amb Sardenya. El seu objectiu va ser deixar lliure la vorera on continuarà d’aquí pocs dies la perforació dels 120 pilons de la pantalla subterrània de protecció dels fonaments i del subsòl del temple que s’ha iniciat a la plaça que té el nom del monument. Ja s’hi han fet 16 columnes i s’ha comprovat, segons el gestor d’infraestructures Adif, que el seu desviament a l’arribar als 41 metres de profunditat màxima és, en el pitjor dels casos, del 25% sobre el que permet la normativa europea.

La inclinació de fons d’aquests pilons respecte a la vertical podria ser un problema per als fonaments de la façana de la Glòria, amb els quals col·lisionarien, i per a l’avanç mateix de la tuneladora que hi passarà a un metre escàs i se’ls trobaria envaint la seva ruta sota el carrer de Mallorca. No obstant, aquests desviaments, habituals i inevitables en treballs geotècnics, no han superat els 20 centímetres quan la norma UNE-EN 1536, adoptada per Espanya el 2000, preveu en l’apartat 7.2 una tolerància màxima de dos centímetres per metre de profunditat. És a dir, que el piló que més s’ha torçat ho ha fet un 25%, «la meitat de la meitat» diuen els tècnics d’Adif, del límit de 82 centímetres.
ESTUDI D’IMPACTE / Les columnes fetes fins ara formen part, encara que siguin definitives, de la prova que l’empresa independent d’enginyeria Intemac realitza per a l’últim informe sobre l’impacte del túnel al temple acordat entre aquest i Adif. L’estudi està gairebé a punt i la perforació prossegueix amb l’inici la setmana passada de dos pilons més a la mateixa cantonada de Mallorca-Sardenya, costats muntanya i Llobregat. Adif no va aclarir divendres si les noves columnes també s’estudiaran o bé són l’inici definitiu de la filera de 240 metres de llarg que es construirà fins a Lepant.

Els responsables de la Sagrada Família consideren que abans d’avançar s’ha de tancar, i acceptar per les dues parts, l’estudi d’Intemac. I insisteixen que les desviacions poden ser molt més importants en els pilons situats al costat mateix dels fonaments de la façana de la Glòria per la forta pressió que exerceix allà l’enorme edifici. L’advocat del patronat, Jordi Abel, ha qüestionat els resultats d’unes proves realitzades a 60 metres.

En tot cas, el temple assumeix de fet que per ara l’Audiència Nacional ha rebutjat tres vegades la seva petició de parar cautelarment els treballs, encara que manté la inusual tutela sobre les obres i no descarta intervencions futures. Una prova d’aquesta acceptació van ser les negociacions que va mantenir divendres al migdia amb responsables de les perforacions l’arquitecte en cap Jordi Bonet davant de l’estratègica porta d’accés del personal que construeix la basílica situada al carrer de Mallorca. Les dues parts van parlar, amb comentaris inclosos a l’altre costat del carrer d’un guia turístic francès que va reconèixer Bonet, sobre la millor manera d’ocupar la vorera i deixar espai per poder entrar.

La Sagrada Família sosté que la pantalla pot ser més perjudicial que el túnel per la proximitat al temple i el seu efecte barrera sobre els corrents d’aigua subterrànies. Adif insisteix, en canvi, que serà permeable, evitarà l’impacte de les vibracions de la tuneladora quan a la primavera-estiu del 2010 excavi a la zona i neutralitzarà possibles moviments del terreny.

Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC-PSOE) - Nicaragua 75-77 - 08029 Barcelona - 93 495 54 00 - www.socialistes.cat - Publicació digital controlada per Nielsen/OJD